PLEASE PLEASE ME: Αυτό το έγραψα μόνος μου. Θυμάμαι πώς ήθελα να γράψω κάτι που να θυμίζει Ρόϋ Όρμπισον.

THANK YOU GIRL: Ο Paul κι εγώ. Ήταν ένα πραγματικά ηλίθιο τραγούδι.

MISERY: Το γράψαμε μαζί αλλά ο Paul απλώς με βοήθησε αν θυμάμαι καλά.

DO YOU WANT TO KNOW A SECRET: Εγώ. Το είχα γράψει για τον George.

I’LL BE ON MY WAY: Ο Paul. Ήταν από τα πρώτα του τραγούδια.

BAD TO ME: Εγώ το είχα γράψει για τον Μπίλλυ Κράμερ.

IT WONT BE LONG: Εγώ. Ήταν στο δεύτερο άλμπουμ μας. Ήταν ένα τραγούδι βαθιά επηρεασμένο από την κλασσική μουσική και μερικές στροφές του θύμιζαν αυτό που στην μουσική ονομάζουμε «Αιολικά ρυθμό». Δεν θυμάμαι γιατί το είχα γράψει....

ALL MY LOVING: Ο Paul. Ήταν μια από τις πρώτες του μεγάλες επιτυχίες.

LITTLE CHILD: Και οι δύο μαζί. Το γράψαμε μαζί με τον Paul για τον Ringo.

HOLD ME TIGHT: Κι οι δύο μαζί, αλλά κυρίως ο Paul

I WANNA BE YOUR MAN: Και δύο μαζί αλλά κυρίως ο Paul. Εγώ τον βοήθησα να τα τελειώσει.

I’LL KEEP YOU SATISFIED: Ο Paul. Ήταν για τον Μπίλλυ Κράμερ.

LOVE OF THE LOVED: Ο Paul. Ήταν ένα άπα τα πρώτα του τραγούδια αλλά νομίζω πώς αργότερα άλλαξε τους στίχους για την Τσίλλα.

I’M IN LOVE: Εγώ. Το είχα γράψει για τους Φόρμοοστ.

HELLO LITTLE GIRL: Εγώ. Ήταν ένα από τα πιο παλιά μου τραγούδια. Το ηχογράφησαν οι Φόρμοοστ.

CAN’T BUY ME LOVE: Ο Τζών και ο Paul αλλά κυρίως ο Paul.

FROM A WINDOW: Ο Paul... πρέπει νάνε του Paul αλλά δεν θυμάμαι καλά

LIKE DREAMERS DO: Είναι ένα από τα πιο παλιά τραγούδια του Paul.

AND I LOVE HER: Και οι δυο μας. το πρώτο μισό είναι του Paul, το υπόλοιπο δικό μου

I’LL BE BACK: Εγώ. Έχει ωραίο ρυθμό στην αρχή του, αλλά υστέρα πλατειάζει κάπως

WORLD WITH OUT LOVE: Ο Paul. Είναι κι αυτό ένα από τα πρώτα του τραγούδια. Πρέπει να το έγραψε όταν ήταν 16 ή 17 χρονών. Νομίζω πώς αργότερα άλλαξε τους στίχους, όταν κυκλοφόρησε σε δίσκο με τους Πήτερ καί Γκόρντον.

ONE AND ONE IS TWO: Ο Paul. Νομίζω πώς ήταν φριχτό τραγούδι.

I FEEL FINE: Εγώ. Ήταν η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε το «φήντ-μπάκ» σε δίσκο. Βρίσκεται στην αρχή.

SHE’S A WOMAN: Ο Paul. Τον βοήθησα κι εγώ σε μερικά σημεία νομίζω.

NO REPLY: Εγώ. θυμάμαι πώς ο Νικ Τζαίημς μόλις τελειώσαμε την ηχογράφηση του δίσκου ήρθε και μου είπε: «Έχεις βελτιωθεί πολύ, ξέρεις... Αυτό το τραγούδι ήταν ολόκληρη ιστορία». Φαίνεται πώς είχε την γνώμη ότι τα τραγούδια που είχα γράψει μέχρι τότε ήταν ελλιπή.
I’LL FOLLOW THE SUN: Ο Paul. Ήταν ένα πολύ καλό τραγούδι μια από τις πρώτες του συνθέσεις.

EIGHT DAYS A WEEK: Κι οι δύο μαζί. Απ’ ότι θυμάμαι το γράψαμε τον καιρό που προσπαθούσαμε να συνθέσουμε το κύριο τραγούδι του «Χέλπ» γιατί τότε σκεφτόμασταν να oνομάσουμε τα έργο « Εητ άρμς του χόλντ γιου» ή κάτι τέτοιο. Νομίζω πώς έτσι έγιναν τα πράγματα αλλά δεν είμαι βέβαιος.

IT’S ONLY LOVE: Εγώ. Είναι ένα από τα τραγούδια μου κυριολεκτικά μισώ. Είναι φοβέρα λυρικό. DAY TRIPPER: Εγώ. Όμως νομίζω ότι ο Paul με βοήθησε στο στίχο.

WE CAN WORK IT OUT: Ο Paul όμως έχω γράψει κι εγώ ένα μέρος του

MICHELLE: Κι οι δύο μαζί. Εγώ είχα γράψει την μέση του τραγουδιού.

WHAT GOES ON: Εγώ. Είναι ένα από τα πρώτα τραγούδια μου. Ο Paul κι ο Ringo άλλαξαν μερικά σημεία του όταν ηχογραφήσαμε

RUN FOR YOUR LIFE: Εγώ ναι κι αυτό ένα από τα τραγούδια μου που ποτέ δεν άρεσαν.

PAPERBACK WRITER: Ο Paul Νομίζω πώς τον βοήθησα λίγο στην μελωδία....Ναι, τον είχα βοηθήσει. Όμως ήταν βασικά δουλειά του Paul.

ELEANOR RIGBY: Κι οι δυο μας. Έγραψα ένα μεγάλο μέρος μουσικής, γύρω στο 70%. Η διασκευή του Ραίη Τσάρλς ήταν πραγματικά φανταστική... καταπληκτική.

HERE THERE AND EVERYWHERE: Ο Paul. Ήταν ένα από πιο καλά του τραγούδια.

YELLOW SUBMARINE: Και οι δύο μαζί. Ο Paul έγραψε το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής. Εγώ βοήθησα κυρίως στα ρυθμικά κομμάτια.

GOOD DAY SUNSHINE: Ο Paul. Όμως νομίζω πώς τον είχα βοηθήσει κι εγώ στην μουσική.

FOR NO ONE: Ο Paul. Ήταν από τα αγαπημένα μου τραγούδια

AND YOUR BIRD CAN SING: Και ήταν στα αλήθεια φριχτό

DR. ROBERT: Εγώ. Νομίζω πως ο Paul με είχε βοηθήσει στην μελωδία.

GOT TO GET YOU INTO MY LIFE: Ο Paul. Νομίζω πώς ο George κι εγώ τον είχαμε βοηθήσει στην σύνθεση αλλά δεν είμαι σίγουρος.

PENNY LANE: Ο Paul. Τον είχα βοηθήσει στην σύνθεση

A LITTLE HELP FROM MY FRIENDS: Ο Paul. H ιδέα ήταν δική του Νομίζω πώς τον είχα βοηθήσει στους στίχους. Ναι, πράγματι... Ο Χάντερ Νταίηβυ ήταν μαζί μας όταν το συνθέσαμε και το αναφέρει στο βιβλίο του. Οι στίχοι «Δεν ξέρω να σου πω τι βλέπεις όταν σβήνει το φως, όμως ξέρω πώς είναι δικό μου» είναι δικοί μου.

LUCY IN THE SKY WITH DIAMONDS: Εγώ. Το τραγούδι αυτό δεν είχε καμία σχέση με Ελ-ές-ντί. Νομίζω πώς ο Paul με είχε βοηθήσει στο τελευταίο γύρισμα.

GETTIN’ BETTER: Ο Paul. Νομίζω πώς τον είχα βοηθήσει στους στίχους κάπου στη μέση του τραγουδιού.

SHE’S LEAVING HOME: Κι οι δυο μαζί. Ο Paul έγραψε, το βασικό θέμα. Όμως ήταν εύκολο τραγούδι, θυμάμαι μερικούς στίχους: «θυσιάσαμε τα μεγαλύτερο μέρος της ζωής ... της δώσαμε ό,τι μπορεί να αγοράσει το χρήμα... Ποτέ δε σκεφτήκαμε τους εαυτούς μας... Αυτά μας έλεγε η Μίμυ....» Ναι, ήταν πολύ εύκολο τραγούδι.

WHEN I’M SIXTY FOUR: Ο Paul. Νομίζω πώς τον βοήθησα λίγο στα λόγια γιατί μου έρχονται στην μνήμη δυο τρεις στίχοι που πρέπει να είναι δικοί μου.

DAY IN THE LIFE: Κι οι δύο μαζί. Εγώ έγραψα το πρώτο κομμάτι μέχρι εκεί που λέει «ούώκ απ, φέλ άουτ όφ μπέντ» και νομίζω πώς ο Paul το συνέχισε από το σημείο «λάβ του τερν γιου όν». Πήρα την ιδέα γι' αυτό το τραγούδι διαβάζοντας μια είδηση στον αγγλικά ημερήσιο τύπο, που έλεγε πώς υπάρχουν 4.000 πόρνες στο Μπλάκμπουρν.

BABY YOU’RE A RICH MAN: Κι οι δύο μαζί. Στην πραγματικότητα ενώσαμε δύο διαφορετικά τραγούδια και φτιάξαμε αυτό, όπως και στο «Ε νταίη ίν δε λάιφ».

MAGICAL MYSTERY TOUR: Ο Paul. Εγώ τον βοήθησα λίγο στην μουσική.

HEY JUDE: Ο Paul. Είναι το καλύτερο του τραγούδι. Ξεκίνησε σαν τραγούδι αφιερωμένο στον γιο μου, τον Τζούλιαν, γιατί ο Paul θ' ερχόταν να τον δει. Ύστερα το μετέτρεψε σε «Χέϋ Τζούντ». Πάντα πίστευα ότι το είχε γράψει για μένα και την Γιόκο, αλλά εκείνος υποστήριζε ότι το είχε γράψει για τον ίδιο.

BACK IN THE USSR: Ο Paul. Ίσως να τον βοήθησα λίγο αλλά δεν το νομίζω.

ROCKY RACCON: Ο Paul. Ίσως να τον βοήθησα λίγο στα λόγια, αλλά δεν είμαι βέβαιος.

WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD: Ο Paul. Ένα από τα καλύτερα τραγούδια του.

JULIA: Εγώ. Η Γιόκο με βοήθησε σ' αυτό το τραγούδι.

BIRTHDAY: Κι οι δυο μας. Το γράψαμε μέσα στο στούντιο.

EVERYBODY’S GOT TO SOMETHING TO HIDE: Εγώ. Μ' αρέσει ή παραλλαγή του Φάτ Ντόμινο.

SEXY SADIE: Εγώ. Το έγραψα για τον Μαχαρίσι.

BECAUSE: Εγώ. Είναι φριχτό τραγούδι. Ήμουν επηρεασμένος από την Πέμπτη Συμφωνία του Μπετόβεν

ACROSS THE UNIVERSE: Αυτό είναι ένα από τα αγαπημένα μου, αλλά έχει κυκλοφορήσει σε τόσες πολλές μορφές, που δεν πέτυχε σαν δίσκος. Το έδωσα πρώτα στο World Wide Life Fund αλλά δεν έκανα και πολλά πράγματα και τελικά το βάλαμε στο Let it Be

BALLAD OF JOHN AND YOKO: Το τραγούδι αυτό είναι ένα ημερολόγιο των γεγονότων που αφορούσαν τον γάμο του John και της Yoko και της εβδομάδας «κρεβατώματος» που επακολούθησε. «Ήταν όλα πολύ ρομαντικά... Το Γιβραλτάρ έμοιαζε μ' ένα μικρό ηλιοφώτιστο όνειρο. Δεν μπορούσα να βρω μια λευκή ενδυμασία - φορούσα ένα είδος λευκοκύ παντελονιού από άσπρο χοντρό βαμβακερό ύφασμα καθώς και μια λευκή ζακέτα. Η Yoko ήταν ντυμένη στα ολόλευκα.

BEING FOR THE BENEFIT OF MR KITE: Η ιδέα προέρχεται από μια παλιά αφίσα που αγόρασα σ' ένα παλαιοπωλείο Βρισκόμασταν στο Surrey ή κάπου άλλου γυρίζοντας για την τηλεόραση μια ταινία πάνω στο Strawbery Fields Forever. Σ' ένα διάλειμμα του γυρίσματος μπήκα σ' αυτό το κατάστημα και αγόρασα μια παλιά αφίσα που διαφήμιζε μια παράσταση Βαριετέ στην οποία έπαιζε ο Mr. Kite. Έγραφε επίσης ότι θα συμμετείχαν oι Hendersons. Υπήρχαν στεφάνια κι άλογα, καθώς και κάποιος που πέρναγε μέσα από κάτι κάδους με πραγματική φωτιά. Συμμετείχε επίσης και ο Henry το άλογο. Η κομπανία θα άρχιζε στις 6 παρά 10. Όλα θα γίνονταν στην εξώθυρα της Αρχιεπισκοπής. Σχεδόν δεν έγραψα λέξη, απλώς συνέδεα λέξη προς λέξη τις γραμμές μεταξύ τους. Δεν ήμουν και πολύ περήφανος γι' αυτό. Δεν ήταν αληθινή δουλειά, απλώς έφτιαχνα προτάσεις επειδή εκείνη την εποχή χρειαζόμουν ένα καινούργιο τραγούδι για το Sgt Pepper».

COME TOGETHER: Αυτό είναι ένα ακόμη από τα αγαπημένα μου. Στην αρχή επρόκειτο να γίνει διαφημιστικό τραγούδι, αλλά δεν κατέληξε ποτέ εκεί. Ο κόσμος συχνά ρωτάει πώς γράφω: το κάνω με οτιδήποτε, με πιάνο, κιθάρα, για την ακρίβεια με κάθε συνδυασμό πού μπορείς να φανταστείς. Δεν είναι εύκολο.

A DAY IN THE LIFE: Έγραψα το τραγούδι για την (εφημερίδα) Daily Mail απλωμένη μπροστά μου πάνω στο πιάνο. Την είχα ανοιγμένη στη στήλη της «σύντομα νέα» ή «μακριά ή κοντά» ή τέλος πάντων κάτι τέτοιο. Υπήρχε μια παράγραφος σχετικά με 4.000 τρύπες οι oποίες βρέθηκαν στο Black burn του Lancashire. Όταν πήγαμε για την ηχογράφηση εξακολουθούσε να λείπει μια λέξη. Ήξερα σε ποια γραμμή έπρεπε να προστρέξω:

«... Τώρα ξέρουν πόσες τρύπες χρειάζονται για να γεμίσει το Albert Hall. Τι γύρευαν οι τρύπες στο Albert Hall?».

Ήταν ο Terry Doran που απάντησε: «Το γεμίζουν».

FROM ME TO YOU: Το συνέθεσα με τον Paul μέσα σε μια άμαξα κατά τη διάρκεια της περιοδείας της Helen Shapiro το 1963. Έχει, απλούς στίχους εναρμονίζοντας στους τίτλους λέξεις όπως: «Εγώ και Εσύ» απευθυνόμενοι σ' ένα εύκολο κοινό. «Εάν μπορούσα να γίνω ψαράς θα τα εγκατέλειπα όλα. Στ' αλήθεια θα το έκανα. Δεν είναι και τόσο διασκεδαστικό το να είσαι καλλιτέχνης. Ξέρετε πώς είναι το να γράφεις δεν πρόκειται για διασκέδαση αλλά για μαρτύριο».

GETTING BETTER: Ενόσω ήμασταν στην Ινδία, οι άλλοι έκαναν τα σχέδια τους κι εγώ θα έκανα παραγωγή στη Yoko, πράγμα που θα έκανα ακόμα κι αν δεν είχαμε ερωτευτεί ο ένας τον άλλον! Αλλά δεν έγιναν έτσι τα πράγματα. Και τώρα είμαστε μαζί. Ναι, τελικά τα πράγματα ήρθαν πολύ καλύτερα και γίνονται ακόμα καλύτερα, μέρα με τη μέρα...

GIRL: Αυτό ήταν για το κορίτσι των ονείρων. Όταν ο Paul και εγώ γράφαμε στίχους τις παλιές μέρες, συνηθίζαμε να γελάμε γι' αυτό, όπως θα γελούσαν οι άνθρωποι στην Tin Pan Alley. Και ήταν μόνο αργότερα, πού προσπαθήσαμε να ταιριάξουμε τους στίχους στον τόνο. Μ' αρέσει αυτό. Είναι από τα καλύτερα μου.

GOOD MORNING: Συχνά κάθομαι στο πιάνο δουλεύοντας πάνω στα τραγούδια με την τηλεόραση να παίζει χαμηλά. Όταν νιώθω πώς είμαι κάπως αργός και δεν καταφέρνω να βγάλω πολλή δουλειά τότε μου έρχονται οι λέξεις από την τηλεόραση. Έτσι έγινε κι όταν άκουσα το «good morning, good morning» ήταν από μια διαφήμιση για cornflake.

HAPPINESS IS A WARM GUN: Δεν μπορώ να θυμηθώ ακριβώς αλλά θαρρώ πώς ο George Martin είχε ένα βιβλίο πάνω στα όπλα για το οποίο μου είχε μιλήσει, ή έχω την εντύπωση ότι μου έδειξε» το εξώφυλλο ενός περιοδικού όπου ήταν γραμμένο: «η ευτυχία είναι ένα ζεστό όπλο». Σκέφτηκα ότι ήταν μια απίθανα παρανοϊκή κουβέντα. Ένα ζεστό όπλο σημαίνει ότι μόλις πυροβόλησες κάποιον

- Πολλοί πίστεψαν ότι αφορούσε τα ναρκωτικά, όμως εγώ το έγραψα κυρίως για το ροκ - εντ ρόλλ. Είναι κατά κάποιο τρόπο, η ιστορία του ροκ έντ ρόλλ. Ο τίτλος προέρχεται από ένα αμερικάνικο περιοδικό. Δεν καταλαβαίνω γιατί νόμισαν πώς μίλαγε για την ηρωίνη, ο κάθε κριτικός λέει ότι του κατέβει. Έχω δει άνθρωπο να κάνει ένεση ηρωίνης μόνο μια φορά και είναι κάτι που δεν θα ήθελα να ξαναδώ.

HELP: Όταν κυκλοφόρησε το "Help", το φθινόπωρο του 1965, ήταν μια πραγματική κραυγή από μέρους μου για βοήθεια, αν και δεν το είχα καταλάβει τότε δήλωσε το 1980 ο John Lennon στο περιοδικό «Playboy» και συνέχισε: «Όλοι πιστεύουν ότι είναι ένα γρήγορο ροκ-εν-ρολ τραγούδι. Νόμιζα εκείνη την περίοδο ότι απλώς το έγραψα για να ακουστεί στην ταινία. Αργότερα συνειδητοποίησα ότι ήταν μια πραγματική κραυγή αγωνίας για βοήθεια. Περνούσα την περίοδο "ο χοντρός Ελβις". Ήμουν πολύ παχύς, πολύ ανασφαλής και είχα χάσει τελείως τον εαυτό μου. Η κραυγή μου λοιπόν στο τραγούδι ήταν πραγματική». Όταν έφθασαν στο Picadilly Circus για την πρεμιέρα της ταινίας, 10.000 φανς τούς περίμεναν ουρλιάζοντας και οι 200 αστυνομικοί φάνηκαν λίγοι για να τους σταματήσουν, ενώ 14 άτομα απομακρύνθηκαν με νοσοκομειακά.

I AM THE WALRUS: Μια μέρα που ο John βρισκόταν στο σπίτι του στο Weybridge άκουσε ένα αστυνομικό αυτοκίνητο να κατηφορίζει το δρόμο με τη σειρήνα του να ουρλιάζει. Ο ρυθμός της σειρήνας παρέμεινε μέσα του και αποφάσισε να φτιάξει μ' αυτόν ένα τραγούδι. Έβαλε μια συλλαβή σε κάθε νότα ακολουθώντας το δίχρονο ρυθμό του ουρλιαχτού της σειρήνας: «Mis-ter Cit-y P' lice-man sit-ting pret-ty ρ' lice-man in a row». «l am the walrus», ότι κι αν σημαίνει αυτό. Είδαμε μια ταινία στο Λος Αντζελες όπου φώκια ήταν ένας μεγάλος καπιταλίστας που καταβρόχθιζε όλα τα στρείδια. Αυτό ήταν! Η εικόνα της φώκιας στον κήπο μου άρεσε και μου έμεινε κι έτσι ούτε κι ασχολήθηκα με το να εξακριβώσω τι ήταν φώκια. Δεν άρχισα να τριγυρνώ λέγοντα «Είμαι η φώκια, συμβαίνει τίποτα;» με τον τρόπο όμως που το έγραψα όλος ο κόσμο συμπεραίνει ότι σημαίνει κάτι. Θέλω να πω ότι ακόμη κι αν ήταν έτσι όλοι νόμισαν ότι επειδή είπα: «Είμαι η φώκια!» ότι πρέπει να εννοούσα «Είμαι ο Θεός!» ή κάτι τέτοιο. Στη πραγματικότητα πρόκειται απλά για μια ποιητική φράση που ωστόσο έγινε το σύμβολο μου»

- Το είχα γράψει τον καιρό που απαρνήθηκα τον Κρίσνα και την φιλοσοφία του, και είχα αλλάξει αρκετά την νοοτροπία μου.

I CALL YOUR NAME: Το άρχισα όταν ήμουν δεκαπέντε περίπου χρονών και το τέλειωσα δεκαοκτώ χρόνια αργότερα, τον καιρό που δούλευα πάνω στο Help και το Hard Day's Night

IN MY LIFE: Το έγραψα στο Kenwood. Συνήθιζα να γράφω στο επάνω πάτωμα, όπου είχα περίπου δέκα μαγνητόφωνα Brunell, όλα συνδεδεμένα, ακόμη τα έχω, τα χειριζόμουν για μια περίοδο ενός ή δύο χρόνων - δεν μπορούσα να κάνω ρόκ έντ ρόλλ δίσκο, αλλά μπορούσα να κάνω άλλο υλικό πάνω σ' αυτά. Το έγραψα στο επάνω πάτωμα, πρώτα τους στίχους και μετά το τραγούδησα. Έτσι γινόταν συνήθως με τραγούδια όπως το «In My Life» και το «Universe» και μερικά από αυτά πού ξεχώριζαν.

- Καλό τραγούδι... Πιο πολύ μου άρεσε ή διασκευή του Χοσέ Φελιτσιάνο

LET IT BE: Ήταν κόλαση όταν κάναμε τo Let It Be. Όταν βγήκε πολλοί παραπονέθηκαν ότι ή Yoko έδειχνε δυστυχισμένη. Αλλά ακόμη και ο φανατικότερος θαυμαστής των Beatles δεν θα μπορούσε να αντέξει αυτές τις έξη βδομάδες δυστυχίας. Ήταν το πιο δυστυχισμένο σέσσιον στη γη !

LOVE ME DO: Ήταν ένα από τα πρώτα τραγούδια των Lennon/McCartney. Την εποχή εκείνη συνήθιζαν να το σκάνε από το σχολείο και να πηγαίνουν ο ένας στο σπίτι του άλλου όπου έγραφαν τραγούδια για το συγκρότημα τους της εποχής εκείνης το οποίο ονόμαζαν «The Quarrymen» από το όνομα του σχολείου τους που λεγόταν Quarry Bank High School. Ο George Martin διάλεξε το «Love Me Do για τον πρώτο δίσκο των Beatles ξεχωρίζοντάς το από ένα δοκιμαστικό δίσκο που είχαν κάνει οι Beatles για την εταιρεία ΕΜΙ. Γράφτηκε σε δίσκο στις 11 Σεπτέμβρη του 1962. Χρειάστηκαν δεκαεφτά επαναλήψεις μέχρις ότου μείνει ικανοποιημένος ο George Martin. «Το «Love Me Do» δεν έγινε ποτέ μεγάλη επιτυχία. Ίσως έπρεπε μετά τη δημιουργία του να πλασαριστεί στην Αμερική. Θυμηθείτε όμως ότι οι Αμερικανοί μας δέχτηκαν πολύ αργότερα θεωρώντας μας κάτι σαν «τοπικούς ήρωες». To «Love Me Do» δεν μπήκε ούτε στο No 40 στα charts της Αγγλίας. Δεν πρόκοψε καθόλου».

NORWEGIAN WOOD: Προσπαθούσα να γράψω κάτι για μια ερωτοδουλειά που είχα χωρίς ωστόσο ν' αφήσω τη γυναίκα μου να το καταλάβει κι έτσι το πράγμα γινόταν αρκετά περίπλοκο. Ήταν σα να έγραφα μια επιλογή από τις εμπειρίες μου, κορίτσια, πολυκατοικίες, να κάτι τέτοιες καταστάσεις.

NOWHERE MAN: Ήμουνα καθισμένος και προσπαθούσα να σκεφτώ ένα τραγούδι και συλλογιζόμουνα τον εαυτό μου έτσι καθισμένο, να μη κάνει τίποτα και να μην οδηγείται πουθενά. Αφού το σκέφτηκα αυτό όλα τ' άλλα ήταν εύκολα. Βγήκαν αβίαστα ή μάλλον όχι, τώρα θυμάμαι, στην πραγματικότητα εγκατέλειψα την προσπάθεια να σκεφτώ κάτι μια και τίποτα δε μου έρχονταν. Τα παράτησα και πήγα να ξαπλώσω εγκαταλείποντας πια την προσπάθεια. Και τότε σκέφτηκα τον εαυτό μου σαν ένα ανύπαρκτο άνθρωπο καθισμένο σε μια ανύπαρκτη πολιτεία.

REVOLUTION: Όταν ο George και ο Paul και όλοι ήταν σε διακοπές έγραψα το «Revolution», πού είναι στο LP και το «Revolution No 9». Ήθελα να το βγάλω σε σίνγκλ, τα είχα ετοιμάσει όλα, αλλά ήρθαν και μου είπαν ότι δεν ήταν αρκετά καλό. Και βγάλαμε τι; Το «Hello Goodbye», ή καμιά τέτοια αηδία; Όχι, βγάλαμε το «Hey Jude» πού το άξιζε - λυπάμαι - αλλά θα μπορούσαμε να τα είχαμε και τα δύο.

Ήθελα να δώσω το τι αισθανόμουν για την επανάσταση. Σκέφτηκα ότι ήταν καιρός να μιλήσουμε γι' αυτό, όπως σκέφτηκα ότι ήταν καιρός να σταματήσουμε να μην απαντάμε για τον πόλεμο του Βιετνάμ, όταν ήμασταν σε περιοδεία με τον Brian Epstein και χρειάστηκε να του πούμε «Θα μιλήσουμε για τον πόλεμο αυτή τη φορά και δεν θ' αρχίσουμε τις υπεκφυγές». Ηθελ να πω τι σκεφτόμουν για την επανάσταση. Σκεφτόμουν γι' αυτό πάνω στους λόφους, στην Ινδία. Είχα ακόμη αυτό το αίσθημα «Ο Θεός θα μας σώσει», ότι όλα θα πάνε καλά (ακόμη και τώρα λέω, κρατήσου John, όλα θα πάνε καλά αλλιώς δεν θα κρατηθώ), αλλά αυτός είναι ο λόγος πού το έκανα, ήθελα να μιλήσω, ήθελα να πω το κομμάτι μου για την επανάσταση. Ήθελα να σάς πω, ή σε οποιονδήποτε ακούει, να επικοινωνήσετε να πείτε, «Τι λες; Εγώ λέω αυτό».

Σε ένα στίχο έλεγα «υπολογίστε κι εμένα», σχετικά σχετικά με τη βία, ναι ή όχι, δεν ήμουν σίγουρος. Αλλά ο στίχος πού τελικά βγάλαμε έλεγε, «Μη με υπολογίζετε», γιατί δεν μ' αρέσει μια βίαιη επανάστάση. Δεν θέλω να πεθάνω. Αλλά αρχίζω να σκέφτομαι, τι άλλο μπορεί να συμβεί, ξέρεις, φαίνεται αναπόφευκτο.

Δεν έπρεπε με κανένα τρόπο να αφιερώσω αυτά το τραγούδι στον Πρόεδρο Μάο, αλλά το έκανα αυθόρμητα, μόλις τέλειωσα την ηχογράφηση και βγήκα από το στούντιο.

REVOLUTION 9: Ήταν μία ασυνείδητη εικόνα αυτού που πραγματικά σκέφτομαι ότι θα συμβεί όταν συμβεί: ήταν σαν μια ζωγραφιά μιας επανάστασης. Όλο ήταν φτιαγμένο με λούπες (κομμάτια ταινίας μαγνητοφώνου, ενωμένα ώστε να σχηματίζουν κύκλο). Είχα κάπου 30 λούπες ενωμένες πάνω σε ένα βασικό τρακ. Έπαιρνα κλασικές ταινίες, πήγαινα επάνω και τις έκοβα, τις γύριζα προς τα πίσω και διάφορα άλλα, για να βγάλω τα ηχητικά εφέ.

Ένα από αυτά ήταν ή δοκιμαστική ταινία ενός μηχανικού ήχου, και ακουγόταν μία φωνή πού έλεγε «This le Emi Test Series No 9». Έκοψα τα άλλα και άφησα μόνο το No 9 να ακούγεται. Γεννήθηκα στις 9 και το 9 κατέληξε να είναι ο τυχερός μου αριθμός. Δεν το είχα καταλάβει. Απλώς ήταν τόσο αστείο να ακούς τη φωνή να λέει συνέχεια «Number Nine». Ήταν σαν ανέκδοτο, να σου φέρνει συνέχεια τον αριθμό 9, αυτό ήταν όλο.

SHE LOVES YOU: «Προσθέσαμε το «yeah, yeah» στο «She Loves You». Η ιδέα των έξι συγχορδιών του τέλους ήταν του George Harrison. Και ο George Martin είπε: «Είναι αστείο! Το ξέρετε ότι πρόκειται για μια παλιάς μόδας τεχνοτροπία;».

Εμείς απαντήσαμε: «Ναι, αλλά δεν είναι όμορφο;».

Και ο George είπε: «Ναι είναι, εντάξει λοιπόν» Paul McCartney

Το «She Loves You» γράφτηκε μέσα σ' ένα αμάξι στο Yorkshire το 1963.

«Πάνε 20 χρόνια ή τέλος πάντων τόσο περίπου που είπα στον κόσμο ότι όταν θα γίνω 30 θα σταματήσω να τραγουδώ το «She Loves You». Την περασμένη χρονιά έγινα τριάντα κι ήταν τότε που διέλυσα το γκρουπ».

SHE SAID, SHE SAID: Μ' αρέσει. το έγραψα για ένα «trip» πού είχα στο Λος Άντζελες. Ήταν μόνο το δεύτερο που είχα. Το κάναμε γιατί είχαμε αρχίσει να ακούμε διάφορα πράγματα γι' αυτό και θέλαμε να δούμε πώς είναι. Ήρθε ο Peter Fonda και άρχισε να λέει πράγματα όπως «Ξέρω πώς είναι να είσαι νεκρός» και εμείς δε θέλαμε στ' αλήθεια να μάθουμε, αλλά συνέχιζε να το λέει ξανά και ξανά... Τέλος πάντων, από εκεί βγήκε αυτό το τραγούδι και είναι ένα ωραίο τραγούδι.

TOMORROW NEVER KNOWS: Συχνά οι βάσεις της αρχικής σκέψης δεν πραγματοποιούνται. Στο «Tomorrow Never Knows» είχα φανταστεί να ακούγονται σα μουσική υπόκρουση χιλιάδες καλόγεροι που θα έψαλλαν. Βέβαια δεν ήταν και πολύ πρακτική ιδέα κι έτσι κάναμε κάτι διαφορετικό. Έπρεπε όμως να είχα προσπαθήσει να πραγματοποιήσω την αρχική μου ιδέα με τους μοναχούς να ψάλλουν. Τώρα συνειδητοποιώ ότι αυτό ήταν που ήθελα.- Ήταν το πρώτο μου ψυχεδελικό τραγούδι.

Σεπτέμβριος 1978

Περιοδικό Ποπ & Ροκ
Αρ. Τεύχους 7
 
Λίστα όλων των άρθρων