Το πρώτο «bed-in» (στα ελληνικά θα μπορούσαμε να το πούμε «κρεβάτωμα») του Λένον με τη Γιόκο Ονο πραγματοποιήθηκε τέλη Μαρτίου του 1969, στο Αμστερνταμ, στην προεδρική σουίτα του ξενοδοχείου «Hilton».

Ηταν η δική τους δήλωση υπέρ της ειρήνης: Μια εβδομάδα στο κρεβάτι, τυλιγμένοι με σεντόνια, μακριά απ' τον πολεμοχαρή κόσμο. Μια γοητευτική παραφθορά των «be-ins» στη δεκαετία του εξήντα, των μαζικών δηλαδή συναθροίσεων της νεολαίας με ποτό, μουσική, χορό και λοιπές δραστηριότητες.

Το πρώτο «bed-in» έγινε τραγούδι, έγινε η περίφημη «Ballad of John and Yoko». Το τελευταίο «bed-in» έγινε εξώφυλλο: Στις 8 Δεκεμβρίου του 1980, ο Λένον και η Ονο φωτογραφήθηκαν στο νεοϋορκέζικο σπίτι τους από την Ανι Λίμποβιτς. Αγκαλιά και πάλι στο κρεβάτι, ο τραγουδιστής γυμνός όπως τον γέννησε η μανούλα του, και παθιασμένος. Η μούσα του, ωστόσο, μαυροφορούσα και απόμακρη. Ισως την είχε καταλάβει το κακό προαίσθημα...

Πρώτο βραβείο

Λίγες ώρες μετά τη φωτογράφηση, ο Λένον δολοφονήθηκε εμπρός στην είσοδο της πολυκατοικίας του! Το ενσταντανέ της Λίμποβιτς, φιλοξενήθηκε στο εξώφυλλο του «Rolling Stone». Το εξώφυλλο αυτό ψηφίστηκε πριν από μερικές εβδομάδες ως το «κορυφαίο των τελευταίων 40 χρόνων». Θα το δείτε παντού, τώρα που πλησιάζει η συμπλήρωση εικοσιπενταετίας από το θάνατο του μέγιστου καλλιτέχνη.

*Οπως διηγούνται όμως σήμερα οι άνθρωποι του «Rolling Stone», άλλο εξώφυλλο σχεδίαζαν για το τεύχος Ιανουαρίου του 1981. Ο τραγουδοποιός Γουόρεν Ζίβον (αποχαιρέτησε πέρυσι τα εγκόσμια) είχε φωτογραφηθεί με λευκό κοστούμι και περίστροφο στο χέρι, η σελίδα είχε «στηθεί» και ετοιμαζόταν να πάρει την άγουσα για το τυπογραφείο. Ενα τηλεφώνημα του εκδότη Τζαν Γουένερ τα σταμάτησε όλα: «Πάμε απ' την αρχή, σκοτώθηκε ο Λένον», είπε και αμέσως ανέβηκε ο πυρετός στο «Rolling Stone».

*Πρώτη έφθασε στα γραφεία του εντύπου η φωτογράφος Λίμποβιτς, κραδαίνοντας την κάμερά της και τα εμφανισμένα αρνητικά. Την υποδέχθηκε ο υπεύθυνος τυπογραφείου με ένα μάλλον κακόγουστο λογοπαίγνιο («Οταν μας πιέζουν τα deadlines, δεν πρέπει να πεθαίνουν οι διάσημοι»). Ενα σχόλιο που την τρομοκράτησε.

Το βέτο του Λένον

*Κράτησε πάντως την ψυχραιμία της και πληροφόρησε τον Γουένερ ότι ο Λένον είχε θέσει βέτο για το εξώφυλλο στην πρωινή φωτογράφηση: Ήθελε οπωσδήποτε το ενσταντανέ που ήταν αγκαλιά με την Ονο και απειλούσε ότι αν δεν του γινόταν το χατίρι θα απαγόρευε τη δημοσίευση των φωτογραφιών.

*Ο Γουένερ δεν χρειάστηκε να το σκεφτεί και πάρα πολύ. Είπε «ναι» και τα πράγματα πήραν το δρόμο τους. Η μοναδική αλλαγή στο εξώφυλλο αφορούσε το κατακόκκινο λογότυπο του περιοδικού. Για να μην προκαλεί δυσάρεστους συνειρμούς, βάφτηκε μπορντό...

ΥΓ.: Αυτό είναι το πιο διάσημο εξώφυλλο περιοδικού με πρωταγωνιστή τον Τζον Λένον. Πολλά, μα πάρα πολλά, έντυπα φιλοξένησαν τους Beatles ή τον Λένον σε πρώτο πλάνο και μερικά τα παραθέτουμε σήμερα.

Το πλέον εντυπωσιακό (και σοκαριστικό ταυτόχρονα...) εξ αυτών είναι το εξώφυλλο του «Sunday Times Magazine» στις 14 Νοεμβρίου του 1999. Εκεί (φωτό πάνω αριστερά) ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ, ο Ρίνγκο Σταρ και ο Τζορτζ Χάρισον φαίνονται να σκύβουν πάνω από έναν εμφανώς νεκρό Τζον Λένον. Για φάρσα των Beatles επρόκειτο βεβαίως, για κακόγουστη φάρσα, αλλά η σκηνή προκαλεί ανατριχίλα ακόμη και σήμερα.

27/11/2005

Χρήστος Ξανθάκης
Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία
 
Λίστα όλων των άρθρων